Pengikut setia!!!

Wednesday, November 30, 2011

ChaLLEnge of tEachiNg...

first kuliah diped aku bermula pada 28 November 2011 bersamaan dengan hari kedua tahun baru hijrah 1433, so aku pon nak berhijrah la kan dari negatif nak menambahkan ion2 positip dalam badan neh. 

so ape yang dikongsikan disini adalah tentang "CHALLENGE OF TEACHING" ...
sape kate keja cikgu xmencabar??? yang nak cakap keja cikgu tu senang sila jadi cikgu dulu baru leh komen,
apepon memg tade yang senang pon dalam dunia ni kan... so dun take easy of wut u're doing...

dalam first kuliah nih DR BUrhan bincang pasal cabaran dalam mengajar especially in TEACHING MATH..
SAPA SUKE MATH??? SILA ANGKAT KAKI TANGAN!!!! 

oke... antara kekangan yang dikenalpasti :

1) planning and programming..
merancang memang penting supaya memastikan kelas berjalan dengan lancar dan perancangan yang teliti perlu dibuat berdasarkan topik dan SIAPA pelajar kita... aku terpikir gak, selama aku mengajar neh memang jarang2 sangat buat planning yang betul, masuk ikot dan jer topik lau leh laju...laju... last2 student aku tenganga... HAHAHA padan muka kau aku! so next time kena la plan. contohnya : oke esok nak ajar
 topik : MEASUREMENT, subtopik : METRIC SYSTEM.kena plan la...tool ape yang kita nak guna, pembaris ke... scale ker... pesan siap2 kat student prepare barang2 dorg perlu bawak sama... then... ajar ikot standard kefahaman mereka... janganla ko ajar dak IKM...tapi treat macam dak MRSM...hehehe.. sabar...GURU MEMANG KENA BANYAK SABAR...

2) assessment 
Oke...next point is... penilaian...bab paling penting sekali untuk mengajar.. ape tujuan die?? nak uji kefahaman?? nak uji kepandaian??? nak uji kebodohan??? oke menurut DR BURHAN, assessment nih penting sebab die bantu kita menilai ape yang sepatotnya pelajar tahu die dapat tak. . means kalao die xdpt jawab exam tuh..maknanya die xpaham la ape kite ajar...buat habis bOGheh yooo!!! so nak menilai mestila kena dengan topik yang nak dinilai contohnya kalau kita nak ajar tajuk FRACTION....jangan la plak tanye soalan PERCENTAGES....hehe


3) technology 
oke masalah yang ni memang PROBLEM...hehe bila sebut pasal MATH, aku selalu xleh pk ape tool yang sesuai nak gunakan bila mengajar math...so at last aku guna whiteboard jer sebagai ABM... 
tapi sebenarnya cikgu2, kita kena tahu... pelajar2 kita neh bukannyer semua leh mempelajari sesuatu melalui whiteboard dan dgr korg membebel jer... 
so sediakanlah ABM yang bersesuaian, teknologi sekarang dah macam2...so belajar2lah menggunakan dengan bijak, at least ade powerpoint, so leh nampak ilustrasi gmbaran tentang ape yang diajar, pastu bagi la tgk video ker, wat game interaktif ker... huhuhu... banyak ..tanye jer kat PAKCIK GOOGLE!!!

4) cultural literacy 
ALA.... korang mesti pk ni masalah biasa kat sabah n sarawak kan???? OH TIDAK!!! disemenanjung pon ader okeh..... macam akula kan....seorang guru yang berasal dari negori sembilan, walaupun mother tounge negori aku xberapa kuat... tapi aku cakap key elll.... so, bila aku kena posting kat PERLIS...aku xde masalah dengan bahasa utara sebab dulu aku pon belajar kat UNIVERSITI UTARA dan aku berguru bahasa utara dengan RUMATE saya puan HANNA, rupanya2 kalo dah problem tuh is problem gak.... setiap tahun aku mesti dapat kelas yang studentnya dikalangan pelajar KELANTAN, TERENGGANU.. aku memang susah nk paham bahasa dorg apetah lagik yang pekat betul.... contoh :


" situasi kelas marine 1A :: 
  aku                                            :: okeh klas yang ni kalau kita punca kuasa kan dapat berapa??? 
  student A (ganu)                         :: jawapang ye...lapang cikgu!
  student B (KLAte )                      :: dop lah...jawape dio lape cikgu... 
  student C (mix kl-kedah-perak) :: hoit...lapan lah..... 
  aku                                                :: haa...yela2 lapang, lape dgn lapan mana satu neh???? "



5) teaching in foreign language 
penguasaan bahasa inggeris sememangnyer menjadi masalah problem, xsemestinya die tu cikgu die terer dan fasih berbahasa inggeris...
sebagai guru MATEMATIK sememangnya dituntut untuk mengajar dalam bahasa inggeris tapi apekan daya... student IKM..dahla xminat math, lau di ajar dengan bahasa inggeris...lagikla dorg malas nk dengar aku membebel..


lidah pon lau dah lidah jawa... sebut ape pon effect, contoh kalau sebut shah alam -->> jadik "sah alam"  huhu...bayangkan lah bile speking london??? kompem student susah nak paham.... hahaha


tapi kan aku nak citerla sal penggunaan term dalam math yang bila ditranslatekan akan jadik huduh ...contohnya ::


"UNKNOWN.... bila translate jadik... AN* " HEHEHE....


OKEH....CUKUP kuliah kita setakat disini....to be continued.... 

2 comments:

  1. ni boleh buat panduan aku ni pah....
    update lagi nota yang len2 tau...

    ReplyDelete
  2. huhu note tinggai...xleh nak hapdet...nanti2 la erk...

    ReplyDelete